Gebreide hersenen


                          
Mijn familie is behept met een bepaald soort logica, die niet voor iedereen te volgen is. Het komt vooral voor in de vrouwelijke lijn van mijn familie. Mijn moeder, mijn zus, ik, mijn oudste dochter en voor een gedeelte ook mijn jongste dochter. Wij hebben gebreide hersenen: ze hebben extra kronkels, die er in gebreid lijken. Het bezorgt ons vaak meewarige blikken, een uitroep van ontzetting, een verbaasd hoofdschudden. Zo worden twee situaties in ons gezin nog regelmatig boven tafel gehaald, met name wanneer de leden met de niet gebreide hersenen menen nieuwe gezinsleden te moeten inwijden.

Situatie 1
Wij zitten gezellig buiten te eten met de buitenkachel aan. De kachel heeft een vierkante schoorsteen, met aan alle vier zijden een gat aan de bovenkant. Door één gat komt de rook recht over onze tafel. “Zullen we de kachel even draaien?”, vraag ik?
Als er “MAM!”, wordt geroepen en Leon mij hoofdschuddend aankijkt, valt het kwartje en schieten we allemaal in de lach.
Later wordt de situatie gierend aan mijn oudste dochter verteld, die vervolgens verbaasd vraagt: “Maar waarom kan dat niet dan?”.

Situatie 2
Om in de auto handsfree te kunnen bellen krijg ik een apparaatje dat ik in mijn oor moet doen. Als mijn mobiel gaat, hoef ik alleen maar op een knopje te drukken en er is contact.
Leon wil dat ik het even uitprobeer. “Wat ga je doen?”, vraagt hij als ik opsta.
“Ik moet toch even in de auto zitten om het uit te proberen?”, zeg ik.
Hij kijkt mij vol verbazing aan en mijn jongste dochter schiet enorm in de lach.
Ik zou nu kunnen uitleggen hoe dat werkt in mijn hoofd. Maar dat ga ik niet doen. Te ingewikkeld voor mensen met niet gebreide hersenen.


Reacties

Populaire posts