(Tele)marketing



Goedemorgen, met ??? van de Lotto Vriendenloterij, spreek ik met mevrouw A Kruidhof"?
"Ja, daar spreekt u mee", zeg ik ineens zeer terughoudend.
"Dat is mooi, mevrouw, hoe gaat het met u?", zegt de dame opgewekt.
Als kennissen, familieleden, vrienden of collegae mij deze vraag stellen, word ik altijd blij. Deze persoon heeft interesse in mij, is begaan met mij en wil serieus weten hoe het met mij gaat.
Deze dame heeft een cursus klantvriendelijkheid gevolgd en doet alsof ze geïnteresseerd is in mijn wel en wee.
Ik zucht. Even overweeg ik haar te vertellen dat ik onder de stress zit vanwege mijn studie, ook nog buikgriep heb gehad en even niet meer weet hoe ik het allemaal vol moet houden. Of zij een idee heeft?
Ik hou het toch maar kort: "Zeg maar wat je te zeggen hebt"! De dame in kwestie laat zich niet van de wijs brengen: "Mevrouw, u komt in aanmerking voor een jaar lang gratis boodschappen bij de Jumbo, hiervoor hoeft u alleen maar even 6 getallen op te noemen, waarmee u meedingt naar de cheque. Wie wil dit nu niet mevrouw? Dus, noemt u maar even uw persoonlijke getalletjes op!"
Heb ik nog een keus? Die wordt mij niet gegeven, dus neem ik hem zelf:
"Sorry, ik doe hier niet aan mee, heb ik geen zin in", zeg ik.
Zeer verbaasd: "Maar waarom niet mevrouw, u hoeft alleen maar 6 getallen te noemen!"
Ja, gek hè, maar er wordt me niet eens gevraagd of ik dat wil!
"Ik heb er gewoon geen zin in. Uit principe doe ik hier niet aan mee".
Deze dame sluit het gesprek gelukkig vriendelijk af, dat heb ik ook al anders meegemaakt:

"Goedemorgen, met ????, van ??????. Mevrouw, u heeft laatst meegedaan aan een enquête en daarom komt u in aanmerking voor een gratis pakketje boxershorts, u moet alleen de verzendkosten betalen. Welke maat kan ik u opsturen?" Ook hier word ik niet voor de keuze gesteld.
"Nou, het lijkt me sterk dat ik aan een enquete heb meegedaan en nee, ik wil geen boxershorts".
"Maar hoezo niet mevrouw, het is een prachtige kwaliteit en u krijgt ze gratis!"
"Ik vind het raar dat ik iets gratis krijg aangeboden en toch de verzendkosten moet betalen. Ik doe hier niet aan mee!"
Deze dame werd ineens minder aardig, groette zeer koel en wachtte mijn antwoord niet eens af.

Leerpuntje 1: ik moet de telefoon niet meer oppakken als de beller 'anoniem' is.
Leerpuntje 2: Geen online enquête meer invullen. Ik realiseer me ineens, dat ik laatst inderdaad iets heb ingevuld, omdat ik in aanmerking kwam voor een boodschappencheque ter waarde van € 500,- van één of andere supermarktketen. En inderdaad, wie wil dit nu niet? Vervolgens werd ik overspoeld met reclame van allerlei bedrijven via de mail. Dus daarom wil ik dat niet meer. Het blijft gewoon niet bij deze ene supermarkt. Je krijgt er meteen tientallen bedrijfjes bij, die ook allemaal wat van je willen.
Voor al die nieuwsbrieven en reclame heb ik me dus meteen weer laten uitschrijven.

De verkoop aan de deur is al net zo erg. Als je de deur opdoet, word je toegesproken door een bijzonder opgewekt mans- of vrouwspersoon, die het gesprek inleidt met een al even opgewekt: "Goedemorgen, mevrouw, wat een geweldig weer vandaag hè?" Of als dat niet het geval is een persoonlijke groet: "Goedemorgen mevrouw, wat heeft u prachtig grijs haar!" (manspersoon :)).
Geamuseerd  denk ik dan: "Ach jongen, daarmee kun je me echt niet paaien!".
Vriendelijk zeg ik: "Voordat je een heel verhaal afsteekt: ik koop niets en sluit ook niets af aan de deur". Tot nu toe leg ik ook nog uit waarom niet, want die vraag krijg ik steevast, maar vanaf nu neem ik mij voor ook dat niet meer te doen.
Uiteindelijk hoef ik alleen maar aan mijzelf verantwoording af te leggen.

Maar mensen, wat een bijzondere wereld, die marketing. Ondanks mijn irritatie ben ik ook wel nieuwsgierig naar de beweegredenen van mensen die de deur langs gaan of de hele dag aan de telefoon zitten en hetzelfde riedeltje afsteken. Ik zal niet de enige zijn die kortaf reageert of niet mee wil werken. Waarom wil je dit soort werk doen? Alleen omdat het verdient? Zit er een uitdaging in? Targets halen? Of zijn het vooral studenten die hiermee iets bijverdienen?
Misschien moet ik die vraag maar eens gaan stellen, aan de deur, want de telefoon neem ik niet meer aan. Zou wel eens een veel leuker gesprek kunnen opleveren.


Reacties

Populaire posts