Reisblog 'Zehn-Seen Rundfahrt'.

Geen column dit keer, maar een reisblog over onze fietsvakantie in Oostenrijk.

Wat?                              Fietsvakantie Zehn Seen Rundfahrt
Waar?                            Omgeving Salzburg
Wanneer?                     31 juli - 8 augustus 2016
Organisatie:                  www.eurobike.at
Verzorging:                   halfpension
Inclusief:                       vervoer bagage van hotel naar hotel, boottocht van Unterrach naar Weyregg,                                          treinreis vanEbensee naar Obertraun
Exclusief:                      fietsen (mogelijkheid om te huren)
Moeilijkheidsgraad:   drie van de vijf fietsen

Nadat we vorig jaar een camper hadden gehuurd en daarmee het Bundesland Hessen in Duitsland hadden verkend, lijkt ons dit jaar een fietsvakantie wel leuk. De keuze valt op een volledig verzorgde vakantie in Oostenrijk: de tien meren route rondom Salzburg. Omdat ik niet aan sport doe, vrees ik door gebrek aan conditie de vakantie te verpesten als ik niets aan voorbereiding toe.
Daarom koop ik een racefiets en sluit ik mij aan bij een fietsclubje.

Ruim voor vetrek krijgen we uitgebreide informatie over de tocht: routebeschrijving, GPS gegevens, plattegrond Salzburg, bezienswaardigheden onderweg, plattegronden van andere dorpjes, vouches voor de pensions/hotels, tickets voor de boottocht en de trein. Alles prima verzorgd.

Zondag - Salzburg aankomst

Begin van de middag komen we in Salzburg aan en hebben ruimschoots de tijd door Salzburg te struinen, voordat de fietstocht morgen begint.
Een mooie stad met statige, oude gebouwen.
We eten Apfelstrudel met Schlagobers, drinken een heerlijke regionale witte wijn, de Grüner Veldliner, slenteren langs kraampjes die langs de Salzach staan en lopen over de brug met de Liebesschlösser. Hier hangen koppels een slotje aan de brug en gooien de sleutel in de Salzach, als teken van eeuwige verbondenheid met elkaar. Hoeveel zouden er nog bij elkaar zijn?
Er hangen ook cijferslotjes tussen. Zijn dat de twijfelaars die een escape inbouwen?

Maandag - Salzburg –  Trumer Seen/Wallersee: ca 65 km

Mogelijke bezienswaardigheden: Stille-Nacht-Kapelle, musea, bierbrouwerij, kerken

We beginnen de eerste dag met een pittige tocht, door wisselende landschappen.
In Oberndorf houden weeen stop bij de Stille-Nacht-Kapelle. Deze kapel staat op de plek waar ooit de St Nikolaus Kirche heeft gestaan, de kerk waar het "Stille Nacht" werd geschreven en voor de allereerste keer werd uitgevoerd. Joseph Mohr schreef het lied in 1818, kort voor kerst en liet er zijn vriend Franz Xavier Gruber muziek bij maken voor twee solostemmen, koor en gitaar. Hij begon er pas aan in de ochtend van 24 december en diezelfde avond werd het uitgevoerd.

De Stille Nacht Kapelle

Stille Nacht Kapelle
De training ter voorbereiding op deze vakantie was geen overbodige luxe.

Seekirchen am Wallersee
Lamprechtshausen

Begin van de middag  komen we in het dorp Mattsee aan en laten ons op het eerste het beste terras bij de kerk vallen.
Kort nadat we besteld hebben gaan de klokken van de kerk naast ons luiden en lopen mensen in het zwart naar de kerk. Jawel, een begrafenis. Tot onze verbazing zijn wij (en alle dorpsgenoten en vakantiegangers met ons) gedoemd via een luidspreker de hele ceremonie te volgen. Onder het genot van luid klokgelui en de treurige stem van de pastoor, die wollige woorden en gebeden tot de aanwezigen richt, verorberen wij onze welverdiende salades.

Dinsdag - Trumer Seen/Wallersee  – Mondsee: ca 40 km

Mogelijke bezienswaardigheden: Schleedorf en Mondsee

Seekirchen am Wallersee

Neumarkt am Wallersee
We fietsen langs typisch Oostenrijkse huizen in mediterraanachtige kleuren met grote houten balkons en veranda's vol met bonte bloemenpracht. Alles ziet er keurig uit.

Een mooie plek voor een koffiestop

Tiefgraben
In Mondsee staat ons volgende hotel.
Mondsee is een leuk dorp, gelegen aan de Mondsee, met een gezellige sfeer. Het weer werkt natuurlijk fantastisch mee, waardoor de bonte kleuren van de huizen, blauw, geel, rood en groen en het geel van het gemeentehuis en de kerk extra goed uitkomen.
Een koel pilsje hebben we wel verdiend.

Mondsee

Ja, dat hoort er ook bij. Verrast worden op de typische Oostenrijkse folklore dans, die precies voor onze neus wordt opgevoerd. Onder begeleiding van drie accordeons komen ook de dijenkletsers aan bod.

Woensdag - Mondsee – Attersee - Ebensee: ca 80 km

Mogelijkheid tot bezichtigen van de keramiekfabriek en Schloss Orth in Gmunden, een fietsmuseum en de Pfarrkirche in Traunkirchen.

Vandaag wordt de fietsroute onderbroken door een boottocht, die ons van Unterrach naar Weyregg brengt. De eerste route tot Unterrach loopt deels langs de Mondsee.
Wat mooi zijn die meren toch!

Tiefgraben

Innerschwand

Genieten van de Attersee, voordat de boot komt.

Anekdote over Mahler tijdens de boottocht: Mahler heeft van 1893-1896 in Seefeld gewoond en zich door deze omgeving laten inspireren tot het schrijven van de 2de en de 3de symfonie.  Hij liet een boothuis bouwen waarin hij zich terugtrok om te componeren en wee diegene die hem daarbij stoorde! Daar werd hij erg chagrijnig van!

Unterrach am Attersee

Attersee
Van Weyregg  tot de Ebensee, ons volgende eindpunt van vandaag, is het nog ongeveer 47 km fietsen.
Bijzonder is dat je hier mag fietsen op wat wij N-wegen zouden noemen. In het begin vond ik dat niet fijn, maar de Oostenrijkers zijn fietsers op deze wegen gewend, en houden er erg veel rekening mee.
De lunch verorberen we in Neudorf, een klein dorp.
De eigenaar spreekt nauwelijks normaal Duits, er is geen menukaart en hetgeen hij zegt dat we kunnen eten lijkt allemaal te eindigen op -irndl, -udl, -ürndl of wat er ook op lijkt. Maar uit de keuken tovert hij iets lekkers, met zorg gemaakt en het ziet er smaakvol uit.

Onze volgende stop, Gmunden ligt prachtig aan het water.

Gmunden

In Trauernkirchen bezichtigen we de beroemde Pfarrkirche met de Fischerkanzel, die volgens ‘Einheimischen” echt de moeite van een bezoek waard is: "wunderschön"!

De kerk en de Kanzel zijn één en al pronk en kitsch, ik word er helemaal onrustig van. En 'wunderschön' is niet de benaming die wij er aan zouden geven.

Donderdag - Ebensee – Hallstättersee – Bad Goisern ca 20 km

Mogelijke bezienswaardigheden: Musea, de zoutmijnen in Hallstatt en de Pfarrkirche.

Het belooft een warme dag te worden vandaag. De route die we gaan fietsen is kort.
We beginnen met een treinreis van ongeveer 50 minuten van Ebensee naar Obertraun. De tickets zitten bij de reispapieren in, we hoeven ons alleen maar bij de “Landungsplatz” te melden.
Maar eerst: afscheid nemen van de Ebensee.

Ebersee
Van Obertraun naar Bad Goisern: Wat een prachtige route!
We fietsen langs mooie doorkijkjes op het meer, prachtige open plekken en idyllische  rustplaatsen. Het enige restaurant langs het meer ligt op een gouden plek en kunnen we niet voorbij fietsen zonder er iets te nuttigen.

Obertraun
Gosauzwang
Bad Goisern

Vrijdag - Bad Goisern – Wolfgangsee – Abersee ca 35 km

Mogelijke bezienswaardigheden: St. Wolfgang.

Een loodgrijze dag en regen als we opstaan, precies volgens de voorspelling. We hebben er rekening mee gehouden. Gisteren nog een petje voor mij gekocht, want de helmen hadden we niet meegenomen. De pet moet de ergste regen uit mijn gezicht tegenhouden. We moeten er enorm om lachen, want de pet is te groot en het lijkt net of ik flapoortjes heb.

De temperatuur is ook flink gedaald: 17 graden vanmorgen tot 14 vanmiddag!

Als we door Bad Ischl fietsen zijn we helemaal doorweekt. Maar wat een leuk plaatsje is dit! We komen via het Sissipark binnen, waar we zeker zouden zijn gestopt als het niet zo had geregend.
Ondanks het slechte weer is het er gezellig druk. Velen trotseren de regen en gewapend met een paraplu bezoeken ze de markt, die vooral uit ambachtelijke producten bestaat, zowel eetbare als niet-eetbare.

Er blijkt een klassiek concertje aan de gang te zijn, waar je vrij kunt binnen lopen. Dat laten we ons niet onthouden. Hoe bijzonder is het dat je in je natte wielrenplunje naar een kamermuziekensemble zit te luisteren?
Bad Ischl
We duiken even de Stadtpfarrkirche in. Een mooie kerk en veel minder opzichtig dan die we tot nu toe hebben gezien.

Ondanks de regen en de grijze lucht, waardoor de bergen gedeeltelijk in de wolken verdwijnen, genieten we van de rustieke landweggetjes door mooie dorpen en riviertjes.

Strobl
We waren graag nog naar St. Wolfgang gegaan, wat volgens de reisbeschrijving de moeite van een bezoek waard zou zijn, maar het gaat alleen maar harder regenen en af en toe dondert en bliksemt het ook.
We fietsen dus rechtsreeks naar het hotel.

Daar aangekomen blijken onze koffers nog niet te zijn gearriveerd.
Dan heb je dus helemaal niets na het douchen!
Gewikkeld in een handdoek wachten we op de bagage, om vervolgens de natte plunje weer aan te trekken om de bagage bij de receptie op te halen. Gatver! Alle lof voor Leon, ik had er echt geen zin in!

Zaterdag  Wolfgangsee – Salzburg - 67 km

Waar we ons maanden op hebben voorbereid, is bijna voorbij. Vandaag is helaas de laatste fietsdag.
Als we vertrekken is het bewolkt en fris.
Vandaag gaan we ook een wandeling van ongeveer een uur doen.
Bij St. Gilgen staat de auto al klaar, die onze fietsen naar het eindpunt van de wandeling brengt.

Een pittige wandeling, stijl en met smalle paadjes, nat en niet geasfalteerd, dwars door het bos.

St Gilgen

Faistenau
We fietsen vooral op mooie, rustige bergwegen en een prachtige pas die lekker omhoog fietst. Eénmaal boven zien we pas hoe hoog we zitten en verwonderen ons over het feit, dat we dat tijdens het fietsen helemaal niet zo in de gaten hadden.

Hier een berg van 18% en minstens 1 km lang, daar doe ik niet eens moeite voor.  Ik krijg zelfs een lamme arm van het omhoog duwen van de fiets en moet regelmatig even op adem komen! Heftig!!!

St. Gilgen
Faistenau
Langzaam dalen we af met mooie vergezichten om uiteindelijk via de andere kant van de Salzach bij het beginpunt van onze fietstocht in Salzburg aan te komen.

Puch bei Hallein
Zondag - Salzburg

We hebben een nacht extra bijgeboekt en hebben de hele zondag om Salzburg te bekijken.

Salzburg

Wij hebben de afgelopen week ruim 300 km gefietst.
Het was even wennen, in de bergen, maar na drie dagen was ik niet meer met klimmen bezig.
Voor zo'n fietsvakantie, waarbij je van hotel naar hotel fietst en alles is vastgelegd, ben je erg afhankelijk van het weer.
Wij hebben geboft, slechts één dag regen. Helaas hebben we daardoor wel een mooi deel (de Wolfgangsee en St. Wolfgang) gemist.
We vonden het erg leuk om met de fiets een land te ontdekken. Beslist voor herhaling vatbaar, ook omdat alles goed georganiseerd was.

Een aanrader is wel om je fysiek goed voor te bereiden.

Maandag - Zaterdag De Elzas

Na Salzburg zijn we ook nog een week naar de Elzas geweest, op twee verschillende plaatsen: la Petite Pierre en Zellenberg.
En omdat we toch de fietsen bij ons hadden, besloten we vanuit Zellenberg, waar we ons 2de hotel hadden, een route van ruim 50 km te fietsen.
Leon heeft een navigatie, die, als hij enkele gegevens invoert, zelf een route samenstelt. Het doel was Colmar. We fietsten dwars door de wijnvelden en leuke dorpjes met kleurige vakwerkhuizen. Ik vond het zo bijzonder! Colmar zelf is een bezienswaardigheid. Zo levendig en kleurrijk! Terug langs weer die kleurrijke dorpjes, maar nu dwars door de maïsvelden. We hebben genoten!