De mens draait door ..........

Gisteren heb ik iemand op Facebook ontvriend. Nu doe ik dat wel vaker om de zoveel tijd. Opschonen noem ik dat. Het gaat dan om mensen met wie ik in het dagelijks leven geen contact meer heb, van wie ik nooit iets hoor of zie en met wie ik niets meer heb.
De persoon die ik heb verwijderd had een openbare post geliked, waarin Sylvana Simons in een lied met de titel "Daar moet een piemel in" te kakken wordt gezet (ik herhaal de woorden waarmee het lied werd gepromoot). Ik heb het niet beluisterd, de titel zei me genoeg.
Dit gaat niet meer over vrijheid van meningsuiting. Hier wordt iemand publiekelijk gepest en aan de schandpaal genageld.
We zijn behoorlijk doorgedraaid in wat we allemaal menen te mogen en kunnen zeggen. En het erge is ...... er zijn mensen die hier enorme lol aan beleven!
Amerika krijgt een boze, scheldende president, de leider van de PVV staat terecht wegens een opruiende uitspraak, twee kamerleden gaan verbaal op elkaar los, daarbij volkomen de regels van het debat en de kamervoorzitter negerend, op online kranten- en tijdschriftartikelen, video's, vlogs, blogs, columns, facebookberichten, twitter, instagram, whatsapp wordt van alles ongelimiteerd en ongenuanceerd neergekwakt.
En steeds meer leerlingen vinden dat ze alles tegen elkaar en tegen mij als docent (en collega's, medewerkers) kunnen en mogen zeggen. Als ik ze er op aanspreek, krijg ik een grote mond of het verwijt dat ze hun mening niet mogen verkondigen. "Sorry dat ik een mening heb, mevrouw", zei een leerling afgelopen week nog tegen mij. 
Ik vind deze ontwikkeling echt niet meer grappig. Kinderen van de toekomst ........

De facebookvriend heb ik met één klik verwijderd. Mijn eerste bewuste actie tegen populisme, tegen ongelimiteerd schelden, tegen het 'zich beter voelen dan de ander', tegen bewust mensen pijn doen en voor schut zetten. Het voelde als het maken van een statement. Een goed gevoel!
De tweede actie was een berichtje hierover op Facebook, dat ik bewust openbaar heb gezet. Dat zoveel mogelijk mensen mijn ongenoegen maar lezen. 
De derde is deze column. 
En nu nog zo'n knop voor de respectloze leerling........



Reacties

Populaire posts