Integratieprobleem

Mijn vorige school, waar ik 10 jaar heb gewerkt en het vak van docent heb geleerd, was een overwegend witte school. De kinderen met een migratieachtergrond kon je op één hand tellen. Er waren leuke leerlingen en leerlingen die er een potje van maakten. Leerlingen die regelmatig rebelleerden,  leerlingen die moeite hadden met autoriteit, leerlingen die op medewerkers van de school neerkeken. 
Ik herinner me nog een voorval waarbij een leerling werd aangesproken op het feit dat hij zijn rommel niet opruimde. "Daar hebben we de schoonmaaksters voor!" was zijn reactie. 
Duidelijk leerlingen die nog niet goed geïntegreerd waren in de Nederlandse samenleving en nog niet achter onze normen en waarden stonden.

Sinds 2020 werk ik op een school waar leerlingen met een heel diverse achtergrond zitten. Leerlingen uit Nederland, Turkije, Marokko, Syrië en Afghanistan zijn het meest vertegenwoordigd. Omdat ik zo'n gemêleerd gezelschap niet gewend was, zag ik daar best wel tegenop. Ik was blij verrast over de sfeer in de klassen en onder collegae. En ook hier zijn leuke leerlingen en leerlingen die er een potje van maken. Leerlingen die regelmatig rebelleren, leerlingen die moeite hebben met autoriteit. Vaak dezelfde leerlingen die moeten nablijven of in het ergste geval worden geschorst. 
Dit gemêleerde gezelschap heeft twee dingen gemeenschappelijk: het zijn pubers en het zijn Nederlanders. 

Twee jaar geleden had ik een mentorklas waar van alles gebeurde. Een klas met 32 witte kinderen met een Nederlandse achtergrond. Het was hard werken in deze klas. Regelmatig werden leerlingen verwijderd, er werd gepest, er vlogen bijzondere reacties over en weer door de klas, het respect naar medewerkers was ver te zoeken. 
Tijdens een uitwisseling van deze klas naar Barcelona dacht een leerling dat hij bij de douane op Schiphol wel een grapje kon uithalen. Met de handen omhoog riep hij: "Ik heb een bom!" Hij werd meteen door de Marechaussee opgepakt en urenlang ondervraagd. Het was een hele toestand en consternatie.
In die klas zaten duidelijk leerlingen die nog niet goed geïntegreerd waren in de Nederlandse samenleving en nog niet achter onze normen en waarden stonden.

Dit jaar heb ik weer zo'n witte klas. Afgelopen week werd een leerling uit die klas intern geschorst. Hij had een vriend die naast hem liep tegen een meisje geduwd dat hen fietsend tegemoet kwam. Het meisje belandde in de struiken, had pijn en schrammen en was ontzettend geschrokken. Hij moest zich de volgende dag om 8.00 uur op school melden en tot 16.00 uur in het verzuimlokaal zitten. Hij was duidelijk nog niet goed geïntegreerd in onze samenleving.
Ik zocht hem even op in de vroege ochtend. Hij was zonder morren potloden aan het slijpen, die hij van de verzuimbegeleider had gekregen. Hij zag er schuldbewust uit en had ervan geleerd zei hij. 
"Mag hij op zijn laptop werken? Dan kan hij in ieder geval aan zijn huiswerk werken.", vroeg de begeleider mij toen ik wegging. "Officieel mag dat niet als je geschorst bent", zei ze nog. "Dan gebeurt het ook niet", zei ik. 
Zou deze vraag ook zijn gesteld als het om een leerling met een migratieachtergond was gegaan, vroeg ik mij later af?





Reacties

Populaire posts