een 'beschaafde' Mark Rutte

 

Ik hoorde het Rutte gisteren zeggen en vanochtend las ik het in de krant: "Schoften zoals die in Keulen zijn niet welkom". En ook: "Wij passen onze normen en waarden niet aan. Zij hebben zich aan te passen. Wij zijn West-Europa, wij zijn beschaafd".
Doorgaans heb ik weinig behoefte mijn (politieke) mening over van alles wat in de wereld speelt online te delen, maar deze drie zinnen raken en fascineren me.
Onze minister-president, die pretendeert in een beschaafd West-Europa te wonen, heeft het over 'schoften'. Nu kun je enorm discussiëren over hoe een beschaafd Europa er uit ziet en welk gedrag daar dan bij hoort, maar mijns inziens hoort het gebruik van het woord 'schoften' niet bij een beschaafde minister-president. Ik zie liever dat hij het gedrag benoemt en aangeeft wat hij er aan gaat doen.
Heb het over 'mensen/vluchtelingen die seksueel wangedrag vertonen, mensen/vluchtelingen die zich bezighouden met criminele activiteiten, die zich niet aan de wet houden enzovoort.
Het gebruik van het woord 'schoften' en het gebruik van de persoonlijke voornaamwoorden 'wij' en 'zij', dat een tegenstelling suggereert, zorgt niet voor een positieve bijdrage aan de integratie van vluchtelingen.
Waarom raakt me dit nu zo? Ik denk, omdat het zo'n kwetsbaar onderwerp is. De gebeurtenissen in Keulen en andere steden in Europa in de nieuwjaarsnacht zijn koren op de molen voor diegenen die bang zijn dat mannelijke vluchtelingen hun vrouwen en kinderen verkrachten. In Duitsland werd daarom verzwegen dat de daders vluchtelingen zouden zijn, uit angst dat het wankel opgebouwde vertrouwen door Merkels uitspraken als "Wir schaffen das" zou omdraaien in wantrouwen, angst en woede jegens alle vluchtelingen. Onze minister-president wil kennelijk een statement maken door ze wel te benoemen en ze als schoften weg te zetten.
Lieve mensen, dit schiet toch niet op zo? Wij zijn allemaal mensen, de meeste gedragen zich fatsoenlijk en een aantal gaat het wettelijke en menselijke boekje te buiten. Laten we dan dat gedrag benoemen en er een sanctie aan verbinden.
Ik wil zo graag vluchtelingen zien als mensen zoals jij en ik. Ik baal ervan dat er mannen zijn binnen de groepen vluchtelingen, die misbruik maken van de gastvrijheid van het land waar ze zo gastvrij worden opgevangen. Mensen die het verbruien voor de meerderheid van de vluchtelingen die hier komt met goede bedoelingen. Ik wil niet ontkennen dat er bij mij een duivels angeltje omhoog komt door dit soort verhalen, maar ook door de berichtgeving en de manier waarop de politiek er mee om gaat. Ik moet mijzelf dan even streng toespreken om niet in de war te raken.
Dus Mark Rutte, bedenk nog even goed hoe je de boodschap brengt, al heb je natuurlijk volkomen gelijk dat mannen die vrouwen verkrachten schoften zijn. Alleen mag ik het zeggen en jij niet. Want jij moet vooral beschaafd blijven.





Reacties

Populaire posts