Ficken

Sinds oktober geef ik een cursus Duits aan volwassenen. Het is ontzettend leuk, ik krijg er energie van.
Mijn cursisten zijn aardige mensen en bewegen gemakkelijk met mij mee en ik met hen. Ze maken hun huiswerk, stellen vragen en doen wat ik ze vraag. Ze komen uit vrije wil en om te leren en het is ook nog eens gezellig.
Vakinhoudelijk leer ik er ook weer van.
Zo is er één cursist die graag Duits wil leren, omdat hij een Turks-Duitse vriendin in Frankfurt heeft.
Tijdens de cursus vertelt hij dat hij de volgende dag weer naar haar toe gaat. Super, dan kan hij mooi oefenen, want de taal leer je het beste in het land zelf. Enigszins verlegen antwoordt hij dat hij er slechts één dag is en dat ze dan weinig praten, maar vooral fikken. Hoewel ik een vermoeden heb, kijk ik hem niet begrijpend aan.
'Fikken is volgens mijn vriendin sex hebben', zegt hij een beetje lacherig. 'Kent je dat woord niet?' We schieten allemaal in de lach.
"Ik denk dat het ficken met ck is", zeg ik. "En nee, dat woord ben ik nog niet eerder tegengekomen. Het zou zomaar straattaal of jongerentaal kunnen zijn."
Nieuwsgierig zoek ik, als ik thuis ben, het woord in mijn grote van Dale woordenboek op. 'Ficken' betekent neuken/naaien.
En weet je wat nou zo raar is? Er zijn woorden die ik regelmatig nodig heb en die zich maar niet op mijn harde schijf laten opslaan. En zo'n onnodig woord als 'ficken' staat vanaf het moment dat mijn cursist er over vertelde onuitwisbaar in mijn geheugen gegrift!
En nu ook in het jouwe!

Reacties

Populaire posts