Van overgewicht naar streefgewicht

Het was mijn eigen schuld. Ik was zo naïef te denken dat het mij niet zou overkomen. Zag vroeger veel 50+ vrouwen zwaarder worden en begreep daar niets van. Vond het dom ook. Hoe kon je dat nou laten gebeuren? 
En ineens hoorde ik ook bij die dommeriken: ongemerkt en geleidelijk was er in 7 jaar tijd 10 kilo bijgekomen. 10!! 

Pffff! En dat terwijl ik mij nooit kopzorgen over mijn gewicht heb hoeven maken. Als er al eens één of twee kilo bij kwamen, was dat er binnen een week weer vanaf.
Anderhalf jaar geleden had ik wel door dat iets niet goed ging. Mijn kleren zaten niet meer lekker en mijn vertrouwde maat 38 viel in alle winkels te klein uit.
Ook bij Leon bleven extra kilo's aan zijn lijf kleven en dus besloten we maar eens lid te worden van een sportschool. Wellicht zou dat helpen. Een lidmaatschap dat overigens, met mijn sportperikelenverleden (lees ook de column 'sportperikelen'), niet geheel zonder risico was, want we moesten voor twee jaar tekenen.
En ja hoor ........... na enkele weken hield ik het al voor gezien. Saaie oefeningen aan de apparaten, fietsen, loopband, roeien enz. konden me ook niet boeien en ik viel er geen gram van af.
Dan maar op onze voeding letten, dachten we en we hadden het idee dat we dat best goed deden. Maar afvallen was er niet bij. Integendeel, het eten smaakte ons prima en dat was te zien.


En toen zag ik een foto van mijzelf voorbijkomen. In een jurkje dat al niet meer lekker zat. En dat jurkje zat te strak. En ik realiseerde me dat ik 's ochtends best stijf opstond. En dat ik moe was.
"Leon, niet lachen om wat ik nu ga zeggen, maar zullen we weer naar de sportschool gaan? Twee keer per week?"
Als hij al verbaasd was liet hij dat niet merken en zo zijn we in  februari weer naar de sportschool gegaan. En vroegen maar eens even advies over hoe ons probleem aan te pakken.
Met als resultaat een pijnlijke blik op de weegschaal, een sportprogrammaatje en een voedingsapp.
Want, zo zei de instructeur, je kunt je gewicht voor 80% beïnvloeden door voeding en voor 20% door te sporten. Ik kon de man wel zoenen. Daar kan ik wat mee.

We installeerden de app meteen op onze telefoon. Lengte, gewicht en leeftijd invoeren, hoeveel je wilt afvallen in hoeveel tijd, hoe je dagelijkse activiteiten er uit zien et voilà.... BMI en het aantal calorieën dat je per dag mag eten komen automatisch te voorschijn. Alle voedingsproducten en drankjes die je tot je neemt voer je in en zo zie je wat je per dag mag eten. Veel voedingsmiddelen kun je scannen, dan geeft de app meteen aan hoeveel calorieën, koolhydraten, vetten en eiwitten er in zitten. Ideaal!
En zo kwamen we tot de ontdekking dat we veel te veel aten. En dat er in een pizza wel 1000 calorieën zitten. En die mag je wel eten, als je maar niet boven je aantal calorieën per dag uitkomt.
Lang verhaal kort: wij hebben ruim 4 maanden trouw onze voeding ingevoerd (lijkt veel werk maar is echt zo gepiept), eten in principe alles, maar met mate, heb ik gewone kaas verruild voor 30+, drink ik minder koffie en meer thee, drink ik een glaasje wijn alleen in het weekend, eet ik langzamer en bewuster, is het leven soms niet eerlijk want mag Leon veel meer eten dan ik en valt hij sneller af, sta ik wekelijks op de weegschaal, is mijn BMI gezakt naar 23,5, voel ik mij fitter, ben ik minder stijf, is het leuk om het samen te doen, ben ik in omvang behoorlijk wat centimeters kwijt (heupen -5, taille -10, borst -8), heb ik minder last van opvliegers en ben ik ruim 9 kilo afgevallen.

Ons abonnement bij de sportschool loopt 1 september af en hebben we opgezegd. Ik word er gewoon geen vrolijker mens van. Wel van een slank lijf! Ik ben minder moe en heb meer energie. Klussen in huis, waar ik vorig jaar geen puf in had, doe ik nu met plezier.


Maar nog belangrijker: wij willen tot ons pensioen blijven werken, wij willen ons pensioen halen en .............. wij willen nog heel lang van onze in mei geboren kleindochter (en wie weet komen er meer kleinkinderen) genieten.
Dat kan alleen als vitale en gezonde opa en oma.


Reacties

  1. Rolien Hoekman23 juli 2019 om 03:19

    Wat fijn dat het jullie is gelukt, dat zal af en toe niet meegevallen zijn. Ik noet ook aan de bak....en mijn man met mij. In tegenstelling tot jou hebben wij al ons hele leven geworsteld met ons gewicht maar we gaan er weer voor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Rolien, ik snap nu wat het betekent om overgewicht te hebben en hoe je daarmee kunt worstelen. Bij ons was het vooral een proces van bewustwording van ons eetpatroon. Ik wens jullie heel veel succes.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts