Water

WATER OP DE CAMPING

Een aantal jaren geleden zijn we weer begonnen met kamperen. Nu met een buscamper in plaats van een tent. We vinden het leuk om op liefst kleine campings te staan en dat betekent dat we gebruik maken van het sanitairgebouw en niet van ons eigen badkamertje (alleen het toilet, dat is toch wel erg handig 's nachts en 's ochtends).

Campings hanteren verschillende methodes om het watergebruik bij het douchen in toom te houden. De eerste keer dat ik een muntje kreeg om 5 minuten te douchen schrok ik: 5 minuten! Dat kan toch niet? Ik ging me als een gek inzepen en afspoelen en bleek toen tijd over te hebben. 

Toen kwam een camping met een muntje voor 3 minuten. Oeps, een uitdaging! Maar ook 3 minuten bleek prima te kunnen. Je doucht om het vuil en zweet van je af te spoelen en daar heb je echt niet veel tijd voor nodig. En hoe vies zijn we tegenwoordig nog?

Er was ook een camping waar ondanks het gebruik van muntjes de kraan om de zoveel tijd uitging. Je kon dan wel weer op de knop drukken, maar niet oneindig. Ik hoorde dat je hem 5 keer kon aanzetten. Dus na de 4de keer nog gauw mijn haar in de shampoo gezet, kraan aan en ........ bleek de 5de keer maar een paar seconden te zijn! Paniek, stond ik daar met ingezeept hoofd en schuim op mijn lijf. Maar de voordehand liggende oplossing diende zich al snel aan: de wascabine met wastafel, waar gratis warm water uit de kraan komt. Dus met een handdoek om mijn hoofd en een (te korte) handdoek om mijn lijf geslagen, snel op zoek naar een leegstaande wascabine (ik was gelukkig helemaal alleen) en hopen dat mijn hoofd onder de kraan zou passen. Gemakkelijk was anders, maar ik heb de shampoo uit mijn haren gekregen.

Afgelopen vakantie kregen we te maken met de douchekaart. De kaart wordt met een bepaald bedrag opgeladen en tijdens het douchen zie je hoeveel je verbruikt. Dat vond ik een leuke uitdaging. Het werd een sport om zo min mogelijk water te gebruiken.

Hoe vervelend ik het ook vind om met muntjes of een kaart te werken, het heeft er wel voor gezorgd dat ik bewuster met water omga. Douchen is nu niet alleen tijdens kamperen, maar ook thuis een functionele bezigheid geworden. Waar ik nog niet zo lang geleden na de schrobbeurt nog wel eens een tijd het warme water langs mijn lijf wilde laten stromen, handen om mijn borsten (geen idee waarom, maar waar laat je ze anders?) om vervolgens even lekker weg te dromen, zet ik nu de kraan uit als ik me inzeep en mijn haren was. Ook in de winter. Ja, 't is koud, maar ik word er wel wakker van.

WATER IN NEDERLAND

Ik ben ook gaan nadenken hoe ik in huis zuiniger met water kan omspringen. En hoe nodig dat is las ik deze week in de krant: Nederland droogt uit en er wordt een oproep gedaan zuiniger met drinkwater om te gaan. Niet dat dat echt nodig is, want het waterschap en het drinkwater zijn verschillende systemen en er schijnt voldoende drinkwater te zijn, maar toch. Wie zegt dat we op een gegeven moment niet ook een tekort aan drinkwater krijgen als het zo droog blijft?


Veel kan ik niet doen, maar zoals in een ander artikel in de krant staat: alle kleine beetjes helpen erg veel.

WATER IN EN RONDOM HUIS

Sinds kort zet ik een emmer onder de douche op het moment dat ik de kraan aanzet, want die eerste liters zijn te koud om eronder te staan. Helder, fris drinkwater dat we gewoon wegspoelen! Ik vind het zonde. Als de emmer vol is gebruik ik het water voor de tuin of de planten binnen.

Verder probeer ik zoveel mogelijk water, dat ik in de keuken gebruik, op te vangen.

Eitje gekookt? Het hete water giet ik in een emmer. Daarna zet ik de eieren in koud water om te laten schrikken en ook dat water gaat de emmer in.

Groente, pasta of rijst afspoelen? Pan of emmer er onder en opvangen maar.

Ik geef toe, de emmer heb ik niet altijd bij de hand. Dan staat-ie buiten naast de gieter waarin ik de emmer heb geleegd. En dan ben ik soms te lui om hem op te halen. Maar het gaat me steeds meer aan het hart om schoon drinkwater zo maar weg te laten lopen. Wellicht tijd voor een nieuwe uitvinding: een afvoer in de gootsteen voor vuil water en één voor schoon water? 

De tuin sproeien doen we uit principe niet. Het klopt dat een aantal planten dat niet overleeft, maar, zo las ik in een tuinrubriek van de krant, we moeten met onze beplanting veel meer rekening gaan houden met een ander, droger klimaat. Dus planten uitzoeken die daar tegen bestand zijn. Ik heb het lijstje in mijn telefoon gezet. Voor als we nieuwe planten nodig hebben. 

WATER IN DE WERELD

Deze zomer gaat het in het nieuws over bosbranden, rivieren die droog vallen, smeltende gletschers en ijskappen, warmterecords die worden gebroken, droogte, tekort aan water. 

WATER!

Ik denk aan de toekomst van mijn kinderen en kleinkinderen en wordt er een beetje stil van.







Reacties

Populaire posts